Zapraszamy na wykład otwarty realizowany w Szkole Doktorskiej APS
Wykład otwarty profesor Joanny Madalińskiej-Michalak
Zapraszamy na wykład otwarty realizowany w ramach cyklu zajęć "Wykłady interaktywne z wybitnymi badaczami" w Szkole Doktorskiej APS.
Nasze zaproszenie przyjęła profesor Joanna Madalińska-Michalak z Uniwersytetu Warszawskiego, która wygłosi wykład pt. „Dobrostan w szkole: Jak wspierać dzieci w trudnych czasach, w tym dzieci z doświadczeniem emigracyjnym?”
Wykład odbędzie się 10 kwietnia br. o godzinie 15.00 w auli A
W wystąpieniu poruszany jest problem dobrostanu uczniów w kontekście edukacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań, przed którymi stoją dzieci z doświadczeniem emigracyjnym. Zostaną zdefiniowane kluczowe role, jakie pełnią nauczyciele, dyrektorzy oraz sami uczniowie w tworzeniu zdrowego, wspierającego środowiska szkolnego. Pojęcie dobrostanu zostanie omówione w jego różnych aspektach: emocjonalnym, społecznym i psychicznym, uwzględniając jego wpływ na efektywność edukacyjną, rozwój osobisty uczniów oraz ich sukcesy w szkole.
Analiza wyników badań dotyczących dobrostanu uczniów wskazuje na konieczność zbadania czynników wpływających na ich samopoczucie, takich jak relacje rówieśnicze, wsparcie ze strony nauczycieli, dostęp do wsparcia psychologicznego i zdrowotnego, a także poczucie bezpieczeństwa w szkole. Ponadto, w wystąpieniu zaprezentowane zostaną strategie, które szkoły mogą wdrożyć w celu promowania dobrostanu uczniów, w tym rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych nauczycieli, wdrażanie programów wsparcia oraz interwencji kryzysowych, a także podkreślenie roli dyrektora w budowaniu kultury wsparcia i zaufania w szkole.
Szczególna uwaga zostanie poświęcona potrzebom dzieci z doświadczeniem migracyjnym, które często stają przed dodatkowymi wyzwaniami związanymi z adaptacją do nowego środowiska, barierami językowymi, oraz trudnościami emocjonalnymi wynikającymi z migracji. Wystąpienie przedstawi również konkretne przykłady działań, które szkoły mogą podjąć, aby wspierać dzieci z doświadczeniem emigracyjnym, takie jak organizowanie programów integracyjnych, zapewnianie dostępu do tłumaczy i wsparcia psychologicznego, a także tworzenie środowiska, które promuje akceptację, równość i zrozumienie międzykulturowe.
Celem wystąpienia jest nie tylko analiza wyzwań, ale także wskazanie rozwiązań, które przyczyniają się do poprawy dobrostanu uczniów, w tym dzieci z doświadczeniem migracyjnym, w kontekście współczesnych trudnych czasów.